Utrecht, 16 september 2020

Rond PKI client-certificaten speelt een probleem dat wereldwijd miljoenen gebruikers treft. Dit raakt ook de Digitale Paspoorten die nu in omloop zijn. Gebruikers moeten deze voor oktober 2020 vervangen door nieuwe Digitale Paspoorten die wel veilig zijn. Medio september is het beeld dat de vervanging te traag gaat. Pas 15 % van de Paspoorten is vervangen. De Servicedesk van Digidentity is fors opgeschaald en hier werkt men met man en macht om iedereen te bedienen. Toch kunnen door het hoge aantal gepleegde telefoontjes wachttijden ontstaan waarvoor begrip wordt gevraagd van de bellers.

SIVI benadrukt dat er bij het vervangen twee opties zijn:

1. direct overstappen op het combimiddel van een nieuw Digitaal Paspoort en eHerkenning, een zogenaamde Digidentity-bundel;
  2. eerst overgaan op enkel een nieuw Digitaal Paspoort (dus zonder eHerkenning).

Het laatste proces loopt sneller, maar de gebruiker moet dan voor 1-1-2022 alsnog over op eHerkenning.

Rond de huidige Digitale Paspoorten manifesteert zich – zoals in juli gemeld – een beveiligingsissue dat gevolgen heeft voor gebruikers (bijvoorbeeld financiële adviseurs, medewerkers bij verzekeraars) en online dienstverleners (bijvoorbeeld verzekeraars, serviceproviders, maar ook dienstverleners als CIS en Solera). De herhaalde oproep aan alle bedrijven met gebruikers die gebruik maken van Digitale Paspoorten: zorg dat uw bedrijf een bedrijfsbeheerder heeft bij Digidentity, laat daarna de medewerkers voor oktober 2020 overstappen op een separaat nieuw Digitaal Paspoort of de Digidentity-bundel. Dit laatste is het combimiddel van een nieuw Digitaal Paspoort en eHerkenning en verdient de voorkeur, gelet op het feit dat de branche migreert naar eHerkenning.
De online dienstverleners moesten voor 1 september 2020 maatregelen nemen om nieuwe Digitale Paspoorten te accepteren. Dit gold al vóór het beveiligingsissue opspeelde, maar de noodzaak ervan is alleen maar toegenomen met het gegeven dat gebruikers vanaf september en voor oktober over de nieuwe Digitale Paspoorten moeten beschikken.
Peter Mols (directeur): ‘’Het vervangen van de onveilige Digitale Paspoorten verloopt te traag, vandaar dat we nu aan de bel trekken. Het zou vervelend zijn als straks het inloggen vastloopt’’.
Marcel Wendt (CTO en oprichter Digidentity): ‘’Bedrijven moeten in actie komen omdat de deadline van 1 oktober nadert. Als de juiste stappen niet op tijd zijn afgerond kunnen medewerkers straks niet meer inloggen in de applicaties die men gebruikt. Wij hebben onze Servicedesk fors opgeschaald en zijn in staat om de omruilactie in goede banen te leiden. Het is belangrijk dat men eerst de beschikbare documentatie (nieuwsbrieven / FAQ / stappenplan) volgt voordat de Servicedesk wordt benaderd”.

Achtergrondinformatie (met FAQ, stappenplan) staat op:

Heb je een vraag over de migratie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning?

We helpen je graag verder